Caracteristicile calitative ale informatiilor financiare – termenul zilei

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

Potrivit OMFP 1802/2014,  pentru ca informatiile financiare sa fie utile, ele trebuie sa fie relevante si sa reprezinte exact ceea ce isi propun sa reprezinte. Utilitatea informatiilor financiare este amplificata daca acestea sunt
comparabile, verificabile, oportune si inteligibile. Iata mai jos ce reprezinta aceste caracteristici:

  • Relevanta:

Informatiile financiare relevante sunt cele care au capacitatea de a ajuta utilizatorii de informatii in luarea deciziilor. Pe de alta marte informatiile financiare au capacitatea de a ajuta utilizatorii de informatii in luarea unor decizii daca au valoare predictiva, valoare de confirmare sau ambele. Acestea au valoare predictiva daca pot fi utilizate ca intrari in procesele aplicate de utilizatori pentru a previziona rezultate viitoare. Pentru a avea valoare predictiva informatiile financiare nu trebuie sa reprezinte o previziune sau o prognoza.

  • Reprezentarea exacta:

Situatiile financiare anuale descriu fenomenele economice in cuvinte si cifre. Pentru a fi o reprezentare exacta, o descriere trebuie sa fie completa, neutra si fara erori. O descriere completa include toate informatiile necesare pentru ca un utilizator sa inteleaga fenomenul descris, inclusiv explicatiile necesare.

  • Comparabilitate:

Informatiile privind o entitate raportoare sunt mult mai utile daca pot fi comparate cu informatii similare despre alte entitati si cu informatii similare despre aceeasi entitate aferente unei alte perioade sau date. Comparabilitatea este una dintre caracteristicile calitative care permite utilizatorilor sa identifice si sa inteleaga similitudinile si diferentele dintre elemente. Spre deosebire de celelalte caracteristici calitative, comparabilitatea nu se refera la un singur element. O comparatie necesita cel putin doua elemente.

  • Verificabilitate:

Verificabilitatea ajuta in a asigura utilizatorii ca informatiile reprezinta exact fenomenele economice pe care isi propun sa le reprezinte. Prin verificabilitate se intelege ca diferiti observatori independenti si in cunostinta de cauza  ar putea ajunge la un consens cu privire la faptul ca o anumita descriere este o reprezentare exacta.

  • Oportunitate:

Oportunitatea inseamna ca informatiile sunt disponibile factorilor decizionali pentru ca acestia sa ia decizii in timp util. In general, cu cat sunt mai vechi informatiile, cu atat sunt mai putin utile. Totusi, unele informatii pot sa ramana oportune mult timp dupa sfarsitul perioadei de raportare deoarece, de exemplu, unii utilizatori ar putea fi nevoiti sa identifice si sa aprecieze tendintele.

  • Inteligibilitatea:

Clasificarea, caracterizarea si prezentarea in mod clar si concis a informatiilor le fac pe acestea inteligibile. Unele fenomene sunt complexe in mod inerent si nu pot fi transformate in fenomene usor de inteles. Excluderea informatiilor privind aceste fenomene din rapoartele financiare ar conduce la situatia ca aceste rapoarte sa fie incomplete. Rapoartele financiare sunt intocmite pentru utilizatorii care dispun de cunostinte suficiente
privind activitatile de afaceri si economice si care studiaza si analizeaza informatiile cu atentia cuvenita. Totusi, prezentarea rapoartelor financiare trebuie astfel efectuata incat sa permita intelegerea lor de catre diferitele categorii de utilizatori a informatiilor cuprinse in acestea.

Articole similare